Desatero jak si vybírat cestovní kancelář

Za dovolenou utrácí lidé spoustu peněz. Je až s podivem jak často lidé podcení její výběr. Dovoluji si předložit jakýsi "návod k použití", desatero jak si vybírat cestovní kancelář pro svou dovolenou.

Desatero jak si vybírat cestovní kancelář

 

1)      Mějte jasno v tom, co hledáte

Pokud se chystáte na dovolenou a chystáte se utrácet peníze, doporučuji nepodcenit domácí dialog o tom, jaká by ta dovolená měla být a kolik peněz z rodinného rozpočtu jste do její realizace ochotni a schopni dát. A to nejen na její nákup, ale za útratu během její realizace. Čím jasnější budete mít představu a rozpočet, tím lépe se vám bude dovolená vybírat a tím menší bude nebezpečí zklamání. Často dochází k tomu, že si někdo koupí lacinou dovolenou do drahé destinace a pokud by sečetl celkové výdaje, pak by si možná mohl dovolit větší luxus v jiné destinaci, kde možná prvotní nákup dovolené byl dražší, ale výdaje na místě mnohem nižší.

 

2)      Ptejte se, ptejte se, ptejte se

Kdo se neptá, nic se nedozví. Staré, ale stále platné pořekadlo. Čím více se  ptáte a na  čím konkrétnější věci, tím snadněji poznáte, zda cestovní kancelář, či agentura ví opravdu co prodává. Zjistíte mnoho detailů, které mohou být v rozporu s vaší představou o dovolené, nebo naopak, které mohou vaši volbu podpořit. Zkuste si v hlavě „promítnout film ze své budoucí dovolené“ a ptejte se, zda to, co vám cestovní kancelář nabízí je v souladu s vaší představou. Někdy zjistíte, že vaše představa o dané destinace je myslná, že cestovní kancelář nemá všechny potřebné informace, že hotel neodpovídá vaší představě apod., nebo naopak, že vaší představě odpovídá úplně jiná destinace. Prostě ptejte se, ptejte se, ptejte se. Předejdete tím nedorozumění a navíc poznáte, kdo je opravdový odborník.

 

3)      Dejte na zkušenosti jiných

Ptejte se svých známých s kým a kde byli na své dovolené a jak byli spokojeni se svou cestovní kanceláří. Samozřejmě musíte dát pozor na to, zda vaše představy o dovolené jsou podobné představám vašich přátel. Ale pokud má někdo několikaletou dobrou zkušenost, je určitě naděje, že vaše zkušenost bude také dobrá.

 

4)      Dobrá agentura může být skvělý partner

Není vůbec pravidlem, že koupit zájezd u cestovní kanceláře musí být vždy lepší než u agentury. Dobrá a fungující agentura může být pro klienta perfektním partnerem ! Nejen, že zná produkty mnoha cestovních kanceláří a může tedy pomoci v orientaci, ale také zná reakce klientů na služby jednotlivých cestovních kanceláří. Dobrá agentura se snaží vybudovat si kmen pravidelných klientů právě prostřednictvím kvalitních a korektních informací. Dobrá cestovní agentura vám může ušetřit nejen čas, ale i peníze. A je fér si vybraný zájezd koupit u agentury, která vám zájezd pomohla vybrat a neobcházet ji a neutíkat přímo k cestovní kanceláři. Cena je stejná a provize, kterou agentura od cestovní kanceláře dostane je spravedlivou a poctivou odměnou za práci, kterou pro vás agentura odvedla. Pokud utečete přímo k cestovní kanceláři, zabíjíte agenturu, protože bez profitu nebude mít z čeho žít.

 

5)      Porovnávejte vždy jablka s jablky

Jedna z mnohých chyb, které se klienti při výběru dovolené dopouštějí, je to, že porovnávají jablka s hruškami. Dejte si pozor, abyste vždy porovnávali opravdu stejné nabídky – stejný druh pokoje, ve stejném hotelu, stejný typ stravování a stejný termín, stejnou leteckou společnost apod. Pokud vidíte odlišnosti, ptejte se : Proč ty odlišnosti existují a jaký mají vliv na kvalitu vaší plánované dovolené ?  Porovnávání je skvělá věc, ale musí se opravdu porovnávat stejné produkty. Pak máte šanci vybrat si to nejlepší za peníze, které jste ochotni za svou dovolenou dát.

 

6)      Není všechno zlato, co se třpytí

Stále se opakuje stejná chyba : klienti podlehnou lákavé reklamě a neprověří si, zda to, co bylo nabízeno, je opravdu součástí dovolené a zda nejsou schované nějaké háčky. Teprve, když máte všechny informace v ruce, porovnávejte.

 

7)      Cestovní smlouva

Alfa a omega vztahu mezi klientem a cestovní kanceláří je cestovní smlouva. Čím konkrétnější informace jsou v cestovní smlouvě, tím méně dohadů o jejím plnění může nastat. Trvejte na přesném jménu hotelu (a ověřte si, že se tak opravdu váš hotel jmenuje!), trvejte na druhu pokoje (a ověřte si, zda váš hotel takový druh pokoje opravdu má k dispozici), trvejte na přeném popisu druhu stravování (např. polopenze může v některých zemích znamenat snídaně + oběd, v jiných snídaně + večeře !), trvejte na jménu dopravce a jasném počtu noclehů (pokud víte, že poletíte v noci a přistanete brzo ráno, mělo by být jasné v kolik hodin vám bude k dispozici pokoj a do kolika hodin vám bude k dispozici poslední den…) atd. atd. Podepisujete smlouvu a musíte si být vědomi, že odpovědnost je i na vás. Smlouva je smlouva a nemůžete se poté domáhat něčeho, co ve smlouvě není, i kdybyste si tisíckrát mysleli, že to v ceně zájezdu máte.

 

8)      Podmínky účasti

Další důležitý dokument. Čtěte a dávejte si pozor. Pokud se vám zdají nevyrovnané a příliš jednostranné ve váš neprospěch, diskutujte o nich a pokud nejste spokojeni, jděte o dům dál. Na druhou stranu musíte poctivě přistoupit na to, že i cestovní kancelář má svá práva. Jedná se o smluvní vztah, kde musí být spokojeni oba partneři.

 

9)      Last minute je zájezd jako každý jiný

Při nákupu zájezdu tzv. „Last minute“ byste měli postupovat stejně jako u běžného zájezdu. Vaše práva nejsou nijak krácena a stejně tak vaše závazky vůči cestovní kanceláři. Čím víc o nabídce víte, tím menší je možnost problémů. Nekupujte bezejmenné hotely, to si jenom říkáte o potíže. Někdy je lepší zaplatit o něco více a mít jistotu, že dovolená bude odpovídat vašim představám. Na druhé straně nemůžete od 2* hotelu all inclusive očekávat stejně kvalitní all inclusive jako v 5* hotelu all inclusive.

 

10)  Negativismus a chytračení nejsou na místě

Dovolená je čas, na který se všichni těšíme. Jít si kupovat dovolenou s pocitem, že jsou všichni, kdo dovolené nabízejí lumpové, není určitě správné a může to velmi negativně ovlivnit výsledek. Stejně tak chytračení a pokusy tzv. „vyzrát na cestovku“ se mohou ve výsledku obrátit jako bumerang proti vám samotným. Vztah cestovní kanceláře a klienta by mělo být partnerstvím. Čím otevřenější budete v dialogu s cestovní kanceláří (nebo agenturou), tím lepší může být vaše dovolená.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Papež | pondělí 14.2.2011 17:10 | karma článku: 11,96 | přečteno: 2158x